جلال ذکایی مجری برگزاری نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی ، با اعلام این خبر عنوان کرد: تمام تلاش خود را برای برگزاری نمایشگاه انجام دادیم و با اینکه مجوز لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته بودیم، با اتاق اصناف رایزنی کرده بودیم و با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشک تعامل داشتیم اما شرایط برای برپایی نمایشگاه مهیا نشد.

وی افزود: به دلیل شیوع موج دوم کرونا و ورود تهران به شرایط پیک کرونا به ما اعلام شد که فعلا امکان برگزاری نمایشگاه وجود ندارد و ما نیز علی‌رغم میل باطنی و ثبت‌نام‌ها اعلام می‌کنیم که نمایشگاه برگزار نمی‌شود.

ذکایی در پاسخ به سوال ایبنا درباره اینکه آیا تاریخ جدیدی برای برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته‌اید، گفت: تاریخ جدید فعلا اعلام نمی‌شود تا شرایط به ثبات برسد و حالت عادی شود تا برای تاریخ جدید تصمیم‌گیری شود.

قرار بود نهمین دوره نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشررومیزی از دهم تا سیزدهم تیرماه در محل مجتمع نمایشگاهی شهر، واقع در بوستان گفتگو برگزار شود.

«در خانه بمانیم» هنوز به عنوان مهم‌ترین راه‌حل مبارزه با کرونا مطرح است. اما آیا تا ابد می‌توان آن را به عنوان راه‌حل غایی مبارزه با کرونا برشمرد؟ پاسخ پس از برانداز کردن شرایط موجود و بررسی مناسبات رایج بده‌بستان‌ها، روشن است: خیر.

 

 

شرایط اقتصادی این روزها به ویژه در ایران و ارزیابی زیان‌های اقتصادی حاصل از قرنطینه‌ها و توقف اجباری رویدادهای جمعی، نشان می‌دهد، دست روی دست گذاشتن جایز نیست.
اکنون کارشناسان معتقدند: بیرون برویم. به کارهای ضروری بپردازیم و در عین خال مراقب باشیم. اکنون تجربیات لازم برای همزیستی با کرونا فراهم شده و به نظر می رسد، انفعال بیش از حد توجیه چندانی ندارد.
در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها خود را با شرایط وفق داده و تمهیدات لازم برای کمینه کردن مخاطرات موجود اندیشیده اند. برخی از واحدهای تجاری نشان دادند با ضد عفونی کردن محیط کسب و کار و عبور کارکنان از فیلتر شناسایی ابتلا به کرونا و ایزوله کردن محیط کاری انها از این ویروس، می توان تداوم شرایط امن کاری را به راحتی رقم زد.
امروز می توان ایمن سازی محیط و رعایت موارد ایمنی که همه از ان مطلع هستیم، حتی به برگزاری نمایشگاه هم فکر کرد.
در این راستا نمایشگاه چاپ دیجیتال به فراخور ویژگی دیجیتالی خود، مبنی بر به روز بودن و تحرک مستمر در مسیر دگردیسی، وارد عرصه شده و به عنوان نخستین رویداد مهم چاپی کشور در ایام کرونایی، مهر تایید دیگری بر آوانگارد بودن نخبگان این عرضه زده است.
برگزاری نهمین دوره نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی، آن هم در روزهایی که صنعت چاپ تشنه جرعه‌ای امیدواری و چشم انتظار روزنه‌‌ای امید است، می‌تواند نشانه خوبی از پویایی دست‌اندرکاران و نقبی بر دلسوزی دلسوزان این عرصه تعبیر شود. پرواضح است، موجودیت اقتصاد چاپ و نشر و بسته‌بندی در گرو از سرگیری فعالیت هاست ، گرچه هنوز ویروس چقر کرونا در فضای بیرون از خانه‌ها بر ریه گرفتاران این بیماری پادشاهی می کند. اری خطر همچنان در کمین است اما نباید دست روی دست گذاشت.

🔸چون که صد آمد، نود هم پیش ماست!
با برگزاری هر چه با شکوه نهمین دوره از نمایشگاه نشان می دهیم، در کنار کرونا هم می توان زندگی کرد.
نهمین دوره نمایشگاه چاپ دیجیتال از این نظر که در برهه خطیری برگزار می شود، می تواند به عنوان آزمونی کارامد در گستره رویدادهای نمایشگاهی برشمرده شود. بی شک سربلند بیرون امدن از این دوره نمایشگاه، با توجه به محدودیت های موجود و لزوم برقراری فواصل اجتماعی نشانه خوبی از دگردیسی این نمایشگاه هست.
نمایشگاه چاپ دیجیتال در طول حیات خود، با موانع بیرونی بسیاری مواجه بوده و با وجود نداشتن دخل و تصرفی در ان ، از بخت بد در مسیر گزند تشعشعات آن قرار گرفته است، با وجود این، مانند کودکی خودساخته هر بار از معضلات عبور کرده و با هدف تجلی چاپ دیجیتال در صنعت چاپ کشور، خود را در مسیر شکوفایی بی نیاز از روابط بی‌مورد و زدوبندهای حاشیه‌ای و بی‌توجه به حواشی ظاهری، به پیش رانده است؛ .
امسال هم امید است، نمایشگاه چاپ دیجیتال به یاری اهالی چاپ دیجیتال از معضل کرونا عبور ‌کند و آن را در تاریخ افتخارات خود که همانا متعلق به فعالان عرصه چاپ دیجیتال کشور است، به ثبت رساند.

به گزارش روابط عمومی نمایشگاه چاپ دیجیتال ونشررومیزی، در آستانه برپایی نهمین دوره از این نمایشگاه، علی خوشنام بعنوان مدیر روابط عمومی نمایشگاه معرفی شد.
در ابلاغی که از سوی جلال ذکایی ، رییس نمایشگاه صادر شده آمده است: با توجه به سوابق درخشان جنابعالی در عرصه خبر ورسانه، بویژه اطلاع رسانی حوزه صنعت چاپ،بموجب این ابلاغ مسئولیت روابط عمومی نهمین نمایشگاه چاپ دیجیتال ونشررومیزی به عهده جنابعالی واگذار می گردد.
امید است با همکاری فعالان محترم صنعت چاپ در معرفی بیشتر این رویداد فرهنگی، صنعتی بیش از پیش موفق باشید.

نهمین دوره نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشررومیزی از دهم تا سیزدهم تیرماه در محل مجتمع نمایشگاهی شهر، واقع در بوستان گفتگو برگزار خواهد شد. در این رویداد نمایشگاهی، بازدید کنندگان با تکنولوژی های روز چاپ دیجیتال آشنا خواهند شد.

نهمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی که طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است ۲۰ تا ۲۳ خرداد برگزار شود، در صورت موافقت ستاد مقابله با کرونا در همین تاریخ برگزار می‌شود.

 

جلال ذکایی رئیس نهمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: با توجه به تعطیلی‌های اخیر نمایشگاه‌های مختلف، بحث تعطیلی نمایشگاه چاپ دیجیتال هم مطرح شده است که در این زمینه منتظر تصمیم ستاد مقابله با کرونا هستیم.

وی افزود: برای این دوره از نمایشگاه، ثبت‌نام‌ها از سال گذشته آغاز شد و شرکت‌های مختلفی برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کرده‌اند.

ذکایی با بیان اینکه حضورجلال ذکایی رئیس نهمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: با توجه به تعطیلی‌های اخیر نمایشگاه‌های مختلف، بحث تعطیلی نمایشگاه چاپ دیجیتال هم مطرح شده است که در این زمینه منتظر تصمیم ستاد مقابله با کرونا هستیم.

وی افزود: برای این دوره از نمایشگاه، ثبت‌نام‌ها از سال گذشته آغاز شد و شرکت‌های مختلفی برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کرده‌اند.

ذکایی با بیان اینکه حضور استارتاپ‌های چاپی از ویژگی‌های بارز نمایشگاه نهم خواهد بود که برای نخستین‌بار به اجرا درمی‌آید، گفت: برنامه‌های متنوعی برای این نمایشگاه پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم با بهبود شرایط بیماری کرونا بتوانیم آن‌ها را اجرایی کنیم.

وی تاکید کرد: این دوره از نمایشگاه در فضایی بالغ بر ۳۰۴۰ مترمربع در فضای نمایشگاهی هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

به گفته ذکایی، شنیده شده است ستاد مقابله با کرونا برای برپایی نمایشگاه‌های کوچک که جمعیت کمی در آن حضور دارند، پروتکل‌هایی در نظر گرفته است که برگزاری نمایشگاه چاپ دیجیتال نیز در همین رسته است و با رعایت این موارد، امکان‌پذیر خواهد بود. استارتاپ‌های چاپی از ویژگی‌های بارز نمایشگاه نهم خواهد بود که برای نخستین‌بار به اجرا درمی‌آید، گفت: برنامه‌های متنوعی برای این نمایشگاه پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم با بهبود شرایط بیماری کرونا بتوانیم آن‌ها را اجرایی کنیم.

وی تاکید کرد: این دوره از نمایشگاه در فضایی بالغ بر ۳۰۴۰ مترمربع در فضای نمایشگاهی هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

به گفته ذکایی، شنیده شده است ستاد مقابله با کرونا برای برپایی نمایشگاه‌های کوچک که جمعیت کمی در آن حضور دارند، پروتکل‌هایی در نظر گرفته است که برگزاری نمایشگاه چاپ دیجیتال نیز در همین رسته است و با رعایت این موارد، امکان‌پذیر خواهد بود.

https://ipina.ir/?p=1740

 

سعید منفرد؛ فعال حوزه چاپ دیجیتال در شرکت توتالیا با بیان اینکه چاپ دیجیتال امروز روند صعودی طی می‌کند، گفت: چاپ دیجیتال در ول سال‌ها فعالیت خود همیشه فرایند مستقیمی نداشته بلکه حرکت سینوسی داشته است، در برخی مواقع رشد جهشی داشته، گاهی وقت‌ها به صورت خط مستقیم حرکت کرده و در مواقعی نیز در سراشیبی قرار داشته است.

وی ادامه داد: آن چیزی که به عنوان چاپ دیجیتال در بازار ما تعریف شده در اصل یک چاپ بی‌کیفیت در تیراژ محدود بوده است اما به مرور این تعریف با تنوع در صحافی و انواع سیستم‌های چاپ دیجیتال در حال تغییر است و امروز روند بهتری دارد و شاهد کارهای با کیفیتی در آن هستیم به طوری که الان در حالت صعود قرار دارد.

منفرد با بیان اینکه معتقدم چاپ دیجیتال در نقطه خوبی است و روز به روز بهتر خواهد شد، افزود: بخش عمده سرمایه‌گذاری چاپ دیجیتال در حوزه نشر و تبلیغات است و در عرصه بسته‌بندی نسبت به دو حوزه قبلی سرمایه‌گذاری کمتری شده است اما می‌توان در هر سه بخش سرمایه‌گذاری بیشتری کرد.

وی با اشاره به موانع رشد چاپ دیجیتال در ایران، توضیح داد: بخش عمده موانع این حوزه، ماشین‌‌آلات دست دوم است، برخلاف اینکه برخی فکر می‌کنند این دستگاه‌ها موجب رشد می‌شوند اما ماشین‌های استوک  اغلب موجب کاهش کیفیت می‌شود و وقتی کاهش کیفیت رخ می‌دهد بازار کار برای فعالان این حوزه کوچک می‌شود.

این فعال حوزه چاپ دیجیتال با اشاره به عوامل تاثیرگذار در این حوزه، گفت: به نظرم در سال‌های اخیر با تحریم‌ها دستگاه‌های بی‌کیفیت به عنوان چاپ دیجیتال وارد بازار شده‌اند که خیلی هم حرفه‌ای نبودند و بیشتر آفیس ماشین بودند و کیفیت‌های بالایی نداشتند. این بخش از بازار موجب کوچک شدن بازار شدند و به همین دلیل است که معتقدم ماشین‌های دست دوم مانع بزرگی برای رشد بازار است.

منفرد یادآور شد: از سوی دیگر به نظر من تحریم‌ها موجب شده است که نتوانیم ماشین‌آلات نو و با کیفیت خریداری کنیم و به ماشین‌های دست دوم و چینی و بی‌کیفیت بسنده کنیم که البته این موضوع موجب نابسمانی در این حوزه شده است.

وی همچنین درباره آینده چاپ دیجیتال پیش‌بینی کرد: معتقدم در کوتاه مدت و میان مدت در بخش نشر و تبلیغات رشد حرفه‌ای خواهیم داشت اما در افق دراز مدت باید در زمینه بسته‌‌بندی سرمایه‌گذاری کرد، زیرا انقلابی در این حوزه در حال رخ دادن است که نیاز به زمان دارد.

 

منبع: https://www.baketabonline.ir/Pages/News-4375.aspx

 

 

سامان اسدی؛ فعال حوزه چاپ دیجیتال با بین اینکه اکنون ماشین‌آلات به روزی در حوزه چاپ دیجیتال در کشور وجود ندارد، گفت: از سال ۸۳ به بعد دستگاه چاپ دیجیتال خوب و با کیفیتی وارد کشور نشده است و در زمینه تجهیزات و ماشین‌آلات چاپ دیجیتال خیلی عقب و فقیرهستیم و باید راهکاری برای برون‌رفت از این موضوع اندیشیده شود.

وی افزود: امروز فناوری‌های چاپ دیجیتال در دست کشورهایی است که ایران را تحریم کرده‌اند و به همین دلیل ماشین‌های با کیفیت و مناسب به ایران آورده نمی‌شود و با دستگاه‌های دست دوم و اغلب قدیمی کار می کنیم.

اسدی با بیان اینکه کشور نیزاز نظر اقتصادی دچار کمبود نقدینگی است، عنوان کرد: دست‌اندرکاران چاپ ما امروز نمی‌توانند در حوزه چاپ دیجیتال سرمایه‌گذاری زیادی انجام بدهند و از آنجایی که تجارت‌هایی که سود بیشتر می‌دهند از تجارت در حوزه چاپ بیشتر شده است تولیدکنندگان ما ترجیح می‌دهند به سمت آن سرمایه گذاری‌ها بروند.

وی فقیر بودن صنعت چاپ را مشکل دیگر فعالان چاپ دیجیتال دانست و یادآور شد: امروز دیگر پولی در دست تولیدکننده نیست و حرکت چرخ‌های اقتصاد کنده شده است، درآمدها خیلی کم است و افراد ترجیح می‌دهند پول‌هایشان را به بانک بسپارند تا اینکه یک دستگاه چاپ خریداری کنند که بعد دو سال به سوددهی اقتصادی برسند و همه به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی می‌روند که سود بهتری دارد.

وی تاکید کرد: چاپ دیجیتال در سال‌های اخیر به کمک شرکت‌ها و تولیدکندگان سفارش‌دهنده آمده است از آنجایی که محصولات روز به روز تغییر می کند و نیاز مشتری نیز همین را می‌طلبد دیگر تولید چاپی انبوه هم از رونق افتاده است و قطعا سفارش‌های کنونی توسط بخشی از چاپخانه‌های دیجیتال با دستگاه‌های کیفیت پایین پوشش داده می‌شود.

این فعال چاپ دیجیتال با بیان اینکه در زمینه فناوری‌های ماشین‌آلات چاپ دیجیتال خیلی عقب هستیم و باید تلاش کنیم تا در این حوزه به دنیا برسیم، یادآور شد: ما باید تلاش کنیم به فناوری دیجیتال دنیا نزدیک شویم، امروز که همه مجموعه‌ها به دنبال حرکت در مسیر دنیای روز هستیم، هیچ تهدیدی به شمار نمی‌آید، امروز بخش عمده مجموعه‌های افست‌ به دنبال نوسازی ناوگان خود هستند و خوب است به دنبال نوسازی تجهیزات خود در بخش دیجیتال باشند تا از حرکت در این قطار عقب نمانند.

منبع: http://www.baketabonline.ir/Pages/News-4377.aspx

حمید خیراللهی با بیان اینکه ما هر سال در نمایشگاه چاپ دیجیتال شرکت می‌کردیم، گفت: ما معمولا سالانه در دو نمایشگاه شرکت می‌کردیم و برای من تاسف داشت که نتوانستیم امسال در نهمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران حضور داشته باشیم.

وی افزود: این نمایشگاه از نظر زمانی بهترین وقت را داشت اما امسال به دلیلی که قیمتی که نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی داشت توجیه اقتصادی خود را از دست داد و جای تاسف دارد.
خیراللهی با اشاره به کارایی این نمایشگاه در طی هشت دوره قبل، عنوان کرد: این نمایشگاه ۱۰۰ درصد برای ما کارایی داشت، زیرا در زمان خوبی برگزار می‌شد و از سوی دیگر چون خیلی تخصصی بود جای آن در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران نداشت و باید مجزا برگزار می‌شد.
وی یادآور شد: معمولا تمام کسانی که به خرید تکنولوژی نیاز داشتند به این نمایشگاه می‌آمدند، نمایشگاه بین‌المللی تهران عام‌تر بود ولی مخاطبان ما در نمایشگاه چاپ دیجیتال تخصصی‌تر بود.
خیراللهی با بیان اینکه امروز دیگر کسی دنبال آوردن تکنولوژی نیست، گفت: امروز به دنبال تحریم‌ها و مشکلات واردات نمی‌شود کار زیادی در این حوزه کرد و اکنون روی تکنولوژی‌های محدودی فعالیت می‌کنیم و مسایلی مختلفی مثل مشکلات واردات به چاپ دیجیتال آسیب می‌زند.
وی درباره آینده پیش روی چاپ دیجیتال در سال جاری نیز توضیح داد: چاپ دیجیتال نیاز به به‌روزرسانی مرتب دارد و اساسا وقتی امکان واردات نباشد به‌روزرسانی شدنی نخواهد بود و در شرکت‌ سعی کردیم جدیدترین فناوری را ارایه کنیم.
خیراللهی تاکید کرد: در این زمینه وقتی فناوری نوین را بگیریم یعنی پویایی آن را گرفتیم و چاپ دیجیتال آسیب زیادی خواهد دید، با توجه به نوسانات نرخ دلار دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدید چهار برابر شده است و از عهده خرید مخاطبان خارج است و قطعا آسیب خواهد دید.
این فعال چاپ دیجیتال با بیان اینکه به نظر من خریداران و فروشندگان نیز قبل از گرانی دلار خطا کردند، گفت: فروشندگان بی‌دقت به هر کسی که رسید دستگاه فروختند و خریدارانی هم بودند که در رویای پولدار شدن به دنبال چاپ دیجیتال آمدند در حالی که اطلاعاتی درباره چاپ دیجیتال نداشتند و نتیجه این موضوع هم بد شد و اکنون تعداد زیادی چاپخانه بیکار داریم.
به گفته وی، برای هر یک از این دستگاه‌‌ها ارز خارج می‌شود و اینقدر مردم درگیر قیمت شدند که از تکنولوژي‌های بسیار پیش‌افتاده و ارزان قدیمی چینی استفاده کردند که تیر خلاصی به چاپ دیجیتال بود و طی پنج سال اخیر در این حوزه خیلی عقب افتادیم و به دلیل نوسانات نرخ ارز عملا نمی‌توانیم ماشین‌های خوبمان را در ایران بفروشیم.

مهدی علی‌پناه با بیان اینکه ما هرسال در نمایشگاه چاپ دیجیتال در تهران و شهرستان‌ها حضور داشتیم ولی با اوضاع کنونی بازار و نوسانات نرخ ارز واردات اجناس و ماشین‌آلات محدود شده و کمتر تمایل داریم که شرکت کنیم.

وی افزود: اکنون با دلار سه هزار تومانی که چندین برابر شده است دیگر کمتر خریداری پیدا می‌شود که جنس خریداری کند، تا پیش از این هم خریدها به گونه‌ای بود که ۳۰ درصد مبلغ خرید را نقد می‌داد و ۷۰ درصد دیگر را چک می‌داد.
علی‌پناه با بیان اینکه وضعیت کلی اقتصادی خراب شده است، عنوان کرد: البته این وضعیت در همه اصناف وجود دارد و همه جا بسیاری از تولیدکنندگان دچار بدهی و مشکلات چک برگشتی شده‌اند و صنعت چاپ به خصوص چاپ دیجیتال نیز درگیر این وضعیت شده است.
وی همچنین درباره وضعیت کسب و کار چاپ دیجیتال در سال جاری توضیح داد: با وجود اینکه دو ماه از سال ۱۳۹۸ گذشته است هیچ خبری در شغل و حرفه ما نبوده است و در کل رکود کاری داشتیم و اصلا کاسبی نمی‌کنیم.
علی‌پناه تاکید کرد: اکنون بسیاری از چاپخانه‌داران که مشتری ما بودند و دنبال دستگاه بودند دیگر قدرت و توان خرید دستگاه‌های جدید را ندارند و اغلب به سراغ دستگاه‌ها و ماشین‌آلات دست دوم رفته‌اند.
وی با بیان اینکه امیدواریم به زودی تمهیدی اندیشیده شود که این وضعیت اقتصادی بهتر شود، یادآور شد: امیدوارم شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که نمایشگاه‌های مختلف در کشور برگزار شود و ما هم بتوانیم در این نمایشگاه‌ها حضور داشته باشیم زیرا ما ۹۰ درصد مشتر‌ی‌های خود را از طریق نمایشگاه جذب می‌کنیم.
علی‌پناه افزود: یک درصد دیگر نیز از طریق تبلیغات در نشریات و مجلات تخصصی چاپ است، هرچند از ابتدای امسال تبلیغی نیز به نشریات نداده‌ایم زیرا جنسی برای عرضه نداریم و از سوی دیگر اجناس هم بسیار گران‌ شده است و نمی‌دانیم باید به دلار قیمت‌گذاری کنیم یا به ریال.

علی هوشیار با بیان اینکه شرکت ما هشت دوره پیاپی در این نمایشگاه حضور داشت، گفت: با توجه به اینکه این نمایشگاه یک عنوان تخصصی داشت و چاپ دیجیتال را خطاب قرار داده بود همچنین ما هم در این زمینه فعال بودیم همواره به این رویداد می‌آمدیم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته با توجه به زمان برگزاری نمایشگاه که نمایشگاه دیگری برگزار نمی‌شد و به صورت غیرانتقاعی نمایشگاه برگزار می‌شد، از سوی دیگر گرفتن غرفه، ارایه ماشین‌الات و ارتباط با مشتریان به سادگی و راحتی انجام می‌شد.
هوشیار با بیان اینکه ما برای حضور در این نمایشگاه در سال‌‌های گذشته علاقه نشان می‌دادیم، عنوان کرد: این حضور نتایج و بازخورد بسیار خوبی به همراه دشت و اگرچه مثل نمایشگاه‌های بین‌المللی نبود اما نیازهای ما را در جذب مخاطب و ارتباط با مشتریان برآورده می‌کرد، همچنین می‌توانستیم بازاریابی چهره به چهره داشته باشیم.
وی تاکید کرد: تا سال گذشته وضعیت اقتصادی نوسانات ارز و سیاسی به گونه‌ای شد که نمایشگاه چاپ دیجیتال با افزایش نرخ ارز و عدم اطمینان مخاطب نسبت به بالا رفتن قیمت همزمان شد و در نتیجه خریدی انجام نمی‌شد.
وی با بیان اینکه در این زمینه سال گذشته برای اولین بار این حس را داشتم که نمایشگاه با همه نمایشگاه‌های ده سال گذشته متفاوت است، گفت: در برخی زمان‌ها تعداد غرفه‌داران از بازدیدکنندگان بیشتر بود و نه تنها نتوانستیم هزینه‌های نمایشگاه را جبران کنیم بلکه نسبت به سال گذشته ضرر هم کردیم در صورتی که پیش از این چنین سابقه‌ای نداشت.
این فعال چاپ دیجیتال یادآور شد: حتی در نمایشگاه بین‌المللی تهران در آذر سال گذشته هم مثل سابق بازدیدکننده و مخاطب نداشتیم .
وی با اشاره به ضرورت حضور برندهای مختلف در نمایشگاه‌ها نیز گفت: من معتقدم برای حفظ برند و ارزش‌گذاشتن به هویت برند نیاز است که در رویدادهایی مثل نمایشگاه حضور داشته باشیم تا برند و اسم ما در ذهن مشتری بماند به همین دلیل برای ثبت‌نام و غرفه اقدام کردیم. البته برخی از برندها با توجه به اینکه با دیگر نمایشگاه‌های دولتی توافق کرده بودند و با نرخ‌های یک سوم و یک چهارم نمایشگاه قرارداد بسته بودند تمایلی نشان ندادندو
به گفته هوشیار، همین موضوع سبب شد تعداد شرکت‌کنندگان این نمایشگاه که در هشت ساله بودند به یک پنجم رسید و این موضوع ما را مجاب کرد که از حضور در نمایشگاه منصرف شویم چون نه رقبا هستند و نه شرکت‌های موازی و از سوی دیگر هزینه‌ها در این سال‌های مالی سخت برای ما سنگین بود اما در این زمینه باید بگویم در نیمه اول امسال در مقایسه با دو سال گذشته جای خالی نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی به شدت احساس می‌شود.
وی همچنین وضعیت کسب و کار چاپ دیجتال در سال جاری نیز گفت: یکی از راهکارهای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی در صنف چاپ، چاپ دیجیتال است. با توجه به شرایط حاضر تنوع طرح تیراژ پایین چاپی غیر از دیجیتال پاسخگوی کار نیستند.
وی ادامه داد: این موضوع نه تنها در ایران بلکه در دنیا نیز این موج ایجاد شده است هم در بحث چاپ افست و هم درهلیو و فلکسو به دنبال راهی هستند که به صورت دیجیتال نیز کار کنند، صنف نساجی و پوشاک راه‌حلی جز دیجیتال ندارد زیرا به دنبال کمبود آب و فضا و پایین آمدن حجم تیراژ سفارش‌ها یک مسیر را به ما نشان می‌دهد که چاپ دیجیتال است.
هوشیار با تاکید بر لزوم استفاده از ایده‌های جدید در چاپ دیجیتال، گفت: در این میان اگر بتوانیم از چاپ دیجیتال و دانش روز دیجیتال در ایران استفاه کنیم با توجه به شرایط سیاسی و محدودیت کالاهای وارداتی کارگاه‌های تولیدی مجهز به چاپ دیجیتال می‌توانند ارزش افزوده بالاتری تولید کنند.